.

.

Thursday 1 April 2010

WIELKI CZWARTEK



Marzy mi się, aby w Wielki Czwartek przeżyć wszystkie najważniejsze akcenty tego wyjątkowego dnia. Najpierw Msza Święta Krzyżma, podczas której poświęcane są nowe oleje oraz odbywa się odnowienie przyrzeczeń kapłańskich.
Nigdy na takiej Mszy nie byłam i z żalem stwierdzam,
że w Roku Kapłańskim też przegapiłam.

Drugi akcent to Msza Wieczerzy Pańskiej, podczas której m.in. odbywa się obrzęd obmycia nóg dwunastu mężczyznom,
czyli tzw. "Mandatum". Dzisiaj po raz pierwszy byłam świadkiem tej ceremonii. Znamienne było wytłumaczenie słów Jezusa: "Wykąpany potrzebuje tylko nogi sobie umyć, bo cały jest czysty"(J 13,10).Człowiek staje się czysty dzięki słowu Jezusa, które ma moc przemieniającą: "Wy już jesteście czyści dzięki słowu, które wypowiedziałem do was"
(J 15,3)
(Ponadto wreszcie dowiedziałam się, że dziwna nazwa -
Maundy Thursday - oznacza "Czwartek Obmycia".)

Trzeci akcent to ustanowienie Eucharystii, która uczy jak dziękować także za to co trudne, co nam się w życiu nie udało.
Z całego bogactwa refleksji, które usłyszałam zapiszę tę jedną:
To niesamowite, że do swego ciała możemy przyjmować
Jego Ciało. Nie jesteśmy tego godni, ale ciągle głodni. 


"Jezu w sercu zamieszkaj na stałe
weź je dla Siebie całe."
(fragment pieśni)

No comments: